خانه / آموزش / ارزش رتبه بندی الکسا چه قدر مهم است ؟

ارزش رتبه بندی الکسا چه قدر مهم است ؟

web alexa

 

انسان ذاتا تمایل به شماره‌گذاری چیزها دارد؛ با این کار می‌تواند بهتر قیاس کرده و اشیای هم‌نوع را رتبه‌بندی کند.

وب‌سایت‌ ها هم از این موضوع مستثنی نیستند؛

به‌هر حال صاحبان کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی برای بررسی روند رشد و توسعه‌ ی تجارت خود نیازمند معیارهایی هستند تا بتوانند به مقایسه وضعیت فعلی و گذشته بپردازند.

برای این منظور چندین روش وجود دارد و یکی از شناخته‌ شده‌ ترینِ آن‌ها رتبه‌ بندی «الکسا» (Alexa) است.

با تیتانی همراه باشید.

الکسا چیست ؟

Aالکسا در سال ۱۹۹۶ در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد؛ چندی بعد در سال ۱۹۹۹ میلادی به‌وسیله‌ی شرکت بزرگ آمازون خریداری شده و به یکی از زیر مجموعه‌ های آن تبدیل شد.

الکسا به‌ طور تخصصی در زمینه‌ی گردآوری داده‌های ترافیکی وب فعالیت می‌کند.

این کار را از طریق نوارهای ابزار و افزونه‌های مرورگرها انجام می‌ دهد.

البته شرکت الکسا پیش‌ تر در حوزه‌های دیگری چون ایجاد پایگاه داده برای امور جست‌ و جو نیز فعالیت داشت که دیگر متوقف شده‌اند.

اما آن‌ چه باعث شهرت این شرکت شده، «رتبه‌بندی الکسا» است.

که به عنوان مشخصه‌ای از محبوبیت وب‌ ‎سایت‌ ها است.

یا آن‌ طور که خود شرکت می‌گوید این ابزار، برای فهمیدن این‌که در سه ماه گذشته «یک وب‌گاه در چه حال بوده» به کار می‌رود.

رتبه‌ دهی چه‌ طور انجام می‌ گیرد ؟

alexa ranking

بر اساس آن‌چه در صفحه‌ی «داده‌های ما» در وب‌گاه رسمی الکسا آمده.

رتبه‌ ها با استفاده از ترکیبی از تخمین مراجعه‌ کنندگان یکتای روزانه به یک وب‌ سایت و تخمین شمار صفحه‌ های بازدیدشده‌ ی آن وب‌سایت در سه ماه گذشته محاسبه می‌شوند.

بدین ترتیب بالاترین رتبه به وب‌ گاهی تعلق می‌گیرد که جمع بیش‌ترین مراجعه‌کننده‌ ی یکتا و صفحه‌ی مرورشده را داشته باشد.

همان‌طور که گفته شده، داده‌های مورد نیاز از طریق کاربران و بی تامین می‌شود.

یکی از ۲۵٬۰۰۰ افزونه‌ی مرورگر الکسا برای کروم، فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر را استفاده می‌کنند.

سپس یک الگوریتم انحراف‌های بالقوه‌ی مختلف و وب‌ سایت‌ هایی که احتمالا در آمار نیامده باشند.

(عاملی که مدت‌ها است درباره‌ی آن کاری نشده) را اصلاح و جبران‌سازی می‌کند.

درنهایت با تعدیل داده‌ها بر پایه‌ی مراجعه‌کنندگان مناطق جغرافیایی، رتبه‌بندی انجام می‌گیرد.

چه‌ طور می‌ توان رتبه‌ ی الکسای یک وب‌ سایت را مشاهده کرد ؟

دسترسی به این قسمت راحت است.

خیلی ساده به وب‌ گاه رسمی الکسا بروید، نام کامل وب‌ سایت مورد نظر به همراه دامنه‌ ی آن را وارد کنید.

اصولا رتبه‌ ی یک وب‌ سایت در الکسا چه معنایی دارد ؟

به نظر می‌رسد ارتباطی بین رتبه‌ی الکسای یک وب‌سایت و ترافیک استفاده شده‌ی آن وجود دارد.

بنابر آن‌ چه در خود سایت الکسا آمده ترافیک رتبه‌ های ۱۰۰٬۰۰۰ و بالاتر به‌سختی قابل تخمین است.

و بر همین اساس، هرچه رتبه‌ ی وب‌ سایت به ۱ نزدیک‌ تر شود رتبه‌ی ترافیکی آن هم دقیق‌تر می‌شود.

دقت محاسبات الکسا برای رتبه‌ های بالاتر از ۱۰۰٬۰۰۰ به‌ قدری پایین است که می‌توان آن را کاملا بی‌ مصرف دانست.

alexa banner

 چرا خیلی‌ ها اعتقادی به الکسا ندارند ؟

بسیاری از کسانی که برای وب‌ سایت‌ شان به اطلاعات قابل اعتمادی مانند «گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) دسترسی دارند.

خصوصا آن‌ هایی که این داده‌ها را برای بیش از یک وب‌گاه مورد تحلیل قرار می‌دهند.

اغلب سمت‌ و‌ سوی وب ترافیک و آمار های ارایه‌ شده‌ ی الکسا را زیر سوال می‌برند.

در کل اگر منصفانه به رتبه‌بندی الکسا نگاه کنیم دو ضعف انکار‌ ناپذیر در آن وجود دارد:

  • نخست این‌که الکسا امکان جمع‌آوری داده از تمام کاربران وب را ندارد. چراکه خیلی ساده روشی برای دسترسی به عادات مرورگری همه‌ی آن‌ها در اختیار نداشته و همان‌گونه که پیش‌تر هم گفته شد تنها به‌وسیله‌ی افزونه‌هایی که روی مرورگر چند میلیون کاربر وجود دارد داده‌ها را به‌دست می‌آورد. به همین خاطر طبیعی است که تصور کنیم خیل عظیمی از کاربران، هیچ‌یک افزونه‌های الکسا را نصب نکرده باشند.
  • دوم این‌ که علی‌ رغم ضعف گفته‌ شده و حجم انتقادها و ایراد های فنی و علمی‌ ای که به نظام رتبه‌ بندی الکسا و نحوه‌ی مواجهه و محاسبه‌ی خطاهای محتمل آن وجود دارد، این شرکت کماکان اقدامی قانع‌کننده برای شفاف‌سازی درباره‌ی این‌که «رتبه‌بندی الکسا چگونه با استفاده از ترکیب تخمین مراجعه‌کنندگان یکتای روزانه به یک وب‌گاه و تخمین میانگین تعداد صفحات مرور شده ظرف سه ماه گذشته محاسبه می‌شود» انجام نمی‌دهد.

آیا رتبه‌ ی الکسا مهم است ؟

مسلما وضعیت یک وب‌سایت برای اغلب صاحبان آن‌ها خیلی مهم است.

به نظر می‌رسد در مجموع برای پی‌گیری و نظارت دایم بر روند پیشرفت یک وب‌ سایت استفاده از گوگل آنالیتیکس بهتر از داده‌ های الکسا باشد.

اما به همین نسبت برای سنجش میزان محبوبیت در قیاس با رقبا، می‌ توان گوشه چشمی هم به آمار الکسا داشت تا انحراف‌ های احتمالی از رویه‌ ی صحیح به حداقل برسد.

هر چند بعید است چند رتبه بالا و پایین در الکسا به معنای اختلاف فاحش در ترافیک دو وب‌ گاه باشد.

نتیجه گیری :

قطع یقین وجود آمار ارايه‌ شده از سوی الکسا به عنوان معیاری فراگیر در فضای وب خوب است.

خصوصا همان‌ طور که در آغاز گفته شد اختصاص شماره و رتبه به وب‌ سایت می‌تواند مقایسه و بررسی عمق نفوذش را ساده‌تر کند.

اما مهم این است که این قیاس تا چه حد دقیق و قابل اتکا است.

به نظر می‌ رسد شرکت الکسا تا به دست آوردن اعتماد همه‌ ی کاربران راه درازی در پیش دارد.

منبع : دیجی کالا

 

مشاهده رتبه ی الکسای تیتانی

جهت مشاهده ی رتبه ی الکسای تیتانی به دکمه زیر کلیک کنید.

Alexa-Titani

درباره ی Admin

Admin
محمد هستم علاقه مند به سیستم وردپرس و چهار سال هستش که با این سیستم آشنا شدم و از کار کردن با وردپرس هیچ وقت خسته نشدم. امیدورام مطالبی که تو سایت قرار میدم مورد رضایت شما کاربران عزیز باشه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *